Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației renunță la susținerea ideii de zboruri comerciale cu un singur pilot

EASA zbor cu un pilot
buton facebook       buton share x-twitter       buton sharewhatsapp

Industria aeriană este divizată: companiile aeriene doresc reducerea numărului de piloți pentru a economisi bani, în timp ce sindicatele se opun vehement. În mijlocul acestei controverse se află Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA), care, în contextul noilor tehnologii, analizează posibilitatea reducerii echipajului din cockpitul avioanelor comerciale. Totuși, rezistența piloților și a sindicatelor începe să dea rezultate.

În actualizarea anuală a Planului European pentru Siguranța Aviației, publicată marți, EASA a adoptat o poziție mai precaută față de zborurile cu un singur pilot, introducând un nou obstacol reglementar pentru implementarea acestei măsuri.

„EASA și-a ajustat programul de reglementare pentru a se concentra mai întâi pe evaluarea și dezvoltarea tehnologiilor avansate pentru cockpituri,” a declarat Janet Northcote, purtătoarea de cuvânt a agenției.

Ce presupune conceptul de zbor cu un singur pilot?

Această măsură nu implică prezența unui singur pilot pe toată durata zborului, ci doar în timpul fazei de croazieră, oferind celuilalt pilot posibilitatea de a părăsi temporar cockpitul. Totuși, pentru ca această operațiune să fie implementată, producătorii de aeronave trebuie să demonstreze că noile tehnologii nu compromit siguranța. EASA ar trebui, ulterior, să aprobe acest tip de operațiuni, denumite oficial „Extended Minimum Crew Operations” (eMCO).

În contextul actual, companiile aeriene ar putea fi atrase de această soluție, având în vedere că, în prezent, zborurile de lungă durată necesită patru piloți pentru a respecta reglementările privind orele de lucru.

EASA schimbă cursul

În actualizarea publicată marți, EASA a anunțat lansarea unui studiu pentru a evalua impactul tehnologiilor avansate din cockpit și pentru a propune un cadru reglementar care să asigure integrarea sigură a acestora în aviația comercială. Spre deosebire de studiul anterior din 2023, care viza direct dezvoltarea reglementărilor pentru implementarea eMCO, noul plan se limitează la analiza conceptului de „smart cockpit”.

„Clarificăm că siguranța este prioritară și orice schimbare în cockpit sau în operațiuni trebuie să o îmbunătățească,” a subliniat Northcote. Această schimbare de direcție survine după numirea lui Florian Guillermet ca director executiv al EASA în aprilie 2024, care a adoptat o abordare mai conservatoare comparativ cu predecesorii săi.

Sindicatele rămân sceptice

Cu toate acestea, reprezentanții piloților nu sunt pe deplin liniștiți de noua poziție a EASA.

„Sub conducerea anterioară, agenția părea să sprijine periculos de mult zborurile cu un singur pilot, aliniindu-se prea strâns cu interesele industriei,” a declarat Tanja Harter, președintele Asociației Europene a Piloților de Liniei. Ea avertizează că, deși conceptul de pilot unic în croazieră a fost regândit, el rămâne menționat în documentul publicat marți. „Producătorii și unele companii aeriene vor continua să facă presiuni, dar reglementatorii trebuie să rămână concentrați pe siguranță.”

Companii precum Airbus și Dassault, lideri în dezvoltarea aviației autonome, continuă să dezvolte tehnologii care să permită reducerea echipajului. Sindicatele, însă, atrag atenția asupra riscurilor.

Un exemplu concret al importanței unui echipaj complet este incidentul din octombrie 2024, când un pilot al Turkish Airlines a decedat în timpul unui zbor între Seattle și Istanbul. Echipa suplimentară a fost crucială pentru a asigura aterizarea în siguranță a aeronavei.

Dezbaterea privind reducerea numărului de piloți continuă, însă prioritizarea siguranței rămâne o cerință de necontestat.

Sursă alternativă: Politico

Urmăriți Politic Media și pe Google News